koftor

koftor

lördag 25 april 2015

Bakstycket

En ärm är klar. Den andra stickas lika och finns med här och där och är enkel att sticka på utan att tänka. Bakstyckets storlek styrs av plaggets övervidd. Enklast är att mäta på en kofta eller tröja du gillar. En del vill ha åtsittande och en del lite rymligare plagg. Man kan också mäta övervidden på sig själv och lägga till, eller dra ifrån önskad vidd. Om man stickar efter ett mindre mått än sin egen övervidd blir plagget åtsittande och passar bäst till en tröja eller kofta med blixtlås (knappar riskerar att glipa). Det gäller också om plagget får exakt din egen övervidd. Jag väljer att sticka mer än mitt eget mått. Jag vill ha mitt bakstycket 57 cm som största bredd. Min masktäthet är 24 m/10 cm. Då blir det största maskantalet 2,4x57=136,8 vilket jag rundar av till 136 m. För att få lite form på koftan kommer jag att öka i sidorna, 5-7 ggr brukar vara lagom. Jag kommer att öka i sidan 7 ggr = 14 m som ska ökas, 136-14=122. Jag lägger upp 122 m med de mindre stickorna, 2½. Stickar resår 2 a, 2 r, jag börjar med 2 a, den första av de 2 aviga stickar jag rät. Jag stickar första och sista maskan rät alla varv, då blir det lättare att se var det ska sys ihop. Mitt först varv är från avigsidan. Resåren stickar jag 7-10 cm.

2 kommentarer:

  1. Hur långt stickar du bakstycket innan avmaskning för ärmhål? Hur vet du att den inte blir för smal i nederkanten? Har du ett mått för bredaste och ett i nederkanten av ryggstycket?
    undrar Miriam som inte får till sin kofta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här koftan ska bli kort, ca 34 cm innan ärmhålet. Vill man ha koftan rak kan man lägga upp alla maskor från början. Det går också att sticka en smalare resårkant. Ev kan man också öka efter resåren. Det beror på vilken modell man vill ha på koftan.

      Radera