koftor

koftor

torsdag 25 juni 2015

Dags för framstycke

Först stickas vänster framstycke. Detta för att det är utan knapphål. Nu kommer jag att sticka en lös framkant som sys fast så egentligen spelar det ingen roll vilket stycke jag börjar med. Men om framkanten stickas samtidigt är det enklast att sticka stycket utan knapphål först. Till fram på en kofta lägger jag upp hälften av bakstyckets maskor + framkanten. Hälften av 122 blir 61 m. Resår 2 r, 2 a behöver ett jämnt antal maskor så jag väljer 62 m + 10 = 72 m. Framkanten stickas i rätstickning med lite lyfta maskor längs kanten.
Kanten: I slutet av varvet, sticka till 3 m återstår, lyft 2 m med garnet framför arbetet, 1 a. Vänd. Lyft den första maskan och sticka kantens maskor räta.
Innan jag börjar kollar jag att resårens maskor kommer att stämma mot bakstycket när det ska sys ihop och att det blir 2 r mot kantens 10 m. En stickmarkör kan vara till hjälp för att veta var kantens maskor börjar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar