koftor

koftor

lördag 20 juni 2015

Snart dags för ärmhål

För att få en kofta att sitta snyggt över rygg och axlar måste man veta sin ryggbredd. Ett mått som kan var svårt att ta. Be en god vän om hjälp eller mät på ett plagg som sitter bra. Det finns också måttabeller man kan följa. Här är måttet för några storlekar:
S = 35-36 cm, M = 36-37 cm, L = 38-39 cm, XL = 39-40 cm. Alla mått är ungefär. Vi ser alla olika ut och inget mått är lika för alla. Jag stickar ryggbredden exakt det mått jag vill ha, i mitt fall 40 cm. Med masktätheten 24 m/10 cm blir det då 4 x 24 = 96 m. Jag har 136 m, 136 - 96 = 40 m som ska avamaskas för ärmhålet vilket ger 20 m på varje sida som ska avmaskas i en snyggt rundad form. Om man inte vill räkna så mycket kan man mäta på stycket. Jag stickar över maskorna på raka stickor för att lättare kunna mäta (jag stickar fram och tillbaka på rundsticka före och efter jag mäter). Mäter 40 cm och räknar hur många maskor som ska bort. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar