koftor

koftor

söndag 29 mars 2015

Ärmens ökningar

När jag stickar en slätstickad ärm fram och tillbaka för att senare sy ihop den ökar jag alltid på de räta varven. Då blir det oftast vart sjätte eller vart åttonde varv. Ökningarna gör jag innanför två maskor.

När jag stickar runt är det inte lika enkelt att se och räkna varven. Man får lära sig att räkna  och se hur många varv det är. 
Jag gör nästan alltid min favoritökning, tar upp tråden mellan föregående varvs maskor och stickar den vriden. Jag är lite lat och gör ökningarna lika, vrider alltså inte åt olika håll. För att komma ihåg båda ökningarna gör jag den första på varvet innan. Det känns som båda ökningarna görs på samma varv men den till höger görs på slutet av ett varv och den vänstra görs i början av nästa varv. Jag tycker det blir snyggast att ökningarna finns bredvid varann. 
Så länge jag stickar på strumpstickor är det inga problem att veta var det ska ökas. Stickmarkören finns mest där för att jag ska komma ihåg ökningar och ha lite koll på var varvskarven finns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar