koftor

koftor

torsdag 26 mars 2015

Nu börjar jag

Min kofta ska ha resår i kanterna, 2 r, 2 a. Jag kommer att sticka ärmarna runt och då måste maskantalet vara delbart med 4 till resåren. Då kan jag välja 48, 52, 56 m osv. Eftersom jag stickat tidigare av garnet, både koftor och vantar, vet jag att maskantalet troligen är något av dessa. Min ärm ska vara 40 cm som största vidd = 4 x 24 m = 96 m. Om ärmen ökas med 2 - 3 cm mellanrum blir det ca 12 - 18 ökningar, varje gång ökas 2 m mitt under ärmen. Jag gillar inte åtsittande ärmar i ullgarn, något ska ju få plats under. Min ärm får bli 25-26 cm efter resåren, ca 60 - 64 m. Så många maskor blir för många i resåren så jag väljer att öka 8-10 m efter resåren som blir ca 7 cm. Jag väljer att lägga upp 52 m, resårer har en tendens att bli större med tiden så det blir nog bra. Det går ju utmärkt att prova och blir man inte nöjd är det inte så mycket att riva upp. Jag använder stickor nr 2,5 till resårkanterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar